الجمعة، 2 سبتمبر 2011

متتكلميش على حد وحش قدامه


يعنى ايه العنوان دا؟؟
اقولك انا ياقمر

لما تيجي تتكلمي معاه في أي موضوع أو عن أي حد ، ما تقوليلوش أنا عارفه فلانه قصدها إيه ،
هي ما تقصدش الكلام ده ، لا هي كانت عايزة تقول كذا ، أنا عرفاها نواياها وحشة ،

كده يا قمر بتفهميه إنك انتي كمان بتفكري في نفس الطريقة ، وإلا إزاي فهمتيها ؟؟

حاولي أد ما تقدري ما تتكلميش عن حد بالشكل ده ، لأن في عقله الباطن بيقيس الكلام ده عليكي ، ولما تيجي تتكلمي هيقول أكيد تقصد حاجة تانية .

كمان ما تبينيلوش مشاعرك السلبية تجاه حد ، يعني واحده مثلا مش بتحبيها ، ما تقوليلوش الإنسانة دي أنا بكرهها ما بطيقهاش ،

هيكون جواه فكرة ، إن انتي إنسانة قلبك مش حلو ، بيعرف يكره ويحقد ، شيلي كلمة الكره دي من قاموسك خااااااالص ، لأن انتي كمسلمة أصلا مش لازم الكلمة دي تعرفيها ،
ربنا قال : والله لا يحب الظالمين ، بس ما قالش يكره ، مزبوط يا قمراية ؟؟

كمان حاجة ، حاولي ما تكلميهوش عن اصحابك سواء بحلو أو وحش ، قلنا عن الوحش ، طيب الحلو إزاي ؟؟

ما تمدحيش صحباتك قدامه يا قمر ، ولا توصفيهم سواء في الشكل أو الصفات أو الأخلاق ، فلانه بتحب كذا ، فلانه عملت كذا ، فلانه شكلها كذا ،
إوعيييي ، أولا لا يجوز شرعا ، ثانيا الشيطان شاطر ، بيزينها في مخه ، وانتي اللي هتدفعي التمن بعدين .

برضو ، ما تقوليش صفة وحشة في نفسك قدامه ،
يعني مثلا انت شايفة نفسك عنيدة ، ما تقوليش قدامه ولا حتى قدام أهل جوزك ، ليييييه ؟؟
لأن هيفضل طوووووووول عمره شايفك عنيدة ، حتى لو اتغيرتي ، برضو مش هتروح عن باله الفكرة دي ،
كمان الصفات الجسمانية : أنا تخينة ، أنا رفيعة ، أنا طويلة ، أنا قصيرة .
هتقولي لي ما هو شايف بنفسه ، هقولك لما يشوف حاجة ، ولما يسمعها منك وانتي مقرة بيها حاجة تانية ،
اتفقنا ؟؟

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق